Mis vahe on juurviljadel, köögiviljadel ja aedviljadel?
Aedviljad hõlmavad nii köögivilju kui ka puuvilju ja marju. Köögiviljad jaotatakse söödava osa järgi juurviljadeks (näiteks peet, porgand), viliköögiviljadeks (näiteks tomat, paprika), kaunviljadeks (näiteks herned, oad), lehtköögiviljadeks (näiteks peakapsas, lehtsalat, maitsetaimed), õisikköögiviljadeks (näiteks lillkapsas) jne. Toitumissoovitustes käsitletakse köögiviljade all ka seeni; puuviljade ja marjade rühma kuuluvad kõrvuti aias kasvavatega ka kõik metsamarjad, samuti arbuus, melon ja banaan.

Kas ma võingi süüa ainult puu- ja köögivilju ning mitte midagi muud?

Kindlasti mitte. Puu- ja köögiviljad on küll väga kasulikud, kuid ainult neid süües ei ole võimalik saada piisavalt kõiki eluks vajalikke toitaineid. Väga oskuslikult menüüd planeerides on taimse toiduga (sh teraviljatooted) võimalik saada küll peaaegu kõik valkude koostises olevad aminohapped, kuid organism raiskab asjatult energiat nende toidust kättesaamiseks. Puudu jääb kindlasti asendamatutest rasvhapetest, mille parimaks allikaks on kalad. Kaladest saame ka suurema osa vajalikust D-vitamiinist. Samuti ei sisalda taimne toit üldse vitamiini B12. Raske on saada ka vajalikku rauakogust, sest taimsetest toiduainetest omastatakse rauda halvasti. Samuti võib problemaatiliseks osutuda piisava koguse kaltsiumi saamine.

Kui olete täiskasvanud terve inimene (ei oota last) ning toitute kuni nädala ainult puu- ja köögiviljadest, kusjuures enne ja pärast seda toitute korralikult, siis ei tohiks organismile sellisest väikesest puu- ja köögiviljadieedist suurt kahju tekkida.

Kas kõik puu- ja köögiviljad ning neist valmistatud tooted on kasulikud?

Kõik värsked puu- ja köögiviljad on head. Töötlemise käigus nende vitamiinisisaldus väheneb. See-eest säilivad vitamiinid õige külmutamis- ja hoiurežiimiga päris hästi. Konserveerimisel lisatakse reeglina palju suhkrut (kompotid) või soola (soolakurk), seega tasub konserveeritud vilju süüa tagasihoidlikult. Samuti ei tohiks liialdada ketšupiga, milles võib tomatite osakaal olla väga madal, see-eest aga on sinna lisatud palju soola ning erinevaid lisaaineid.

Kõige parem on süüa umbes pool puu- ja köögiviljadest kuumtöötlemata kujul, näiteks värske salatina või ootena, ning pool kuumtöödeldud kujul ehk kas aurutatult, keedetult, hautatult või mõne roa koostises.

« Eelmine  |  Järgmine »
VILJARATAS      KÖÖGIKA      5 PÄEVAS      VEEL HUVITAVAT